Gazdaság,  Hírek

Vonatvezetői korhatár 18 évre csökkentve

Az Egyesült Királyságban jelentős változások várhatóak a vonatvezetői szakmában, miután a kormány bejelentette, hogy a vonatvezetéshez szükséges minimális életkor 20 évről 18 évre csökken. Ezzel a lépéssel a kormány célja, hogy orvosolja a vonatvezetők hiányát, amely már most is gyakran zavarja a vasúti szolgáltatásokat, és a helyzet a jövőben várhatóan még rosszabb lesz, mivel egyre több tapasztalt munkavállaló vonul nyugdíjba, és nehezen találják meg az új, fiatalabb munkaerőt.

Heidi Alexander, a közlekedési miniszter bejelentette ezt a változást, amelyet „merész lépésnek” nevezett a vonatközlekedés javítása és ezáltal több ezer munkahely megnyitása érdekében. Az Aslef szakszervezet üdvözölte a döntést, kiemelve, hogy lehetőséget biztosít a frissen végzett iskolásoknak és egyetemistáknak a belépésre az iparágba. Charlie Eric Potts, 22 éves vonatvezető, aki Nottinghamshire-ből származik, elmondta a BBC-nek, hogy már 18 éves korában is szeretett volna jelentkezni a pozícióra, de várnia kellett a korhatár miatt. Charlie apja is vonatvezető, és mindig is mesélt neki a szakmáról, ami felkeltette az érdeklődését. Úgy véli, hogy a korhatár csökkentése lehetőséget ad a fiatal, kompetens embereknek a munkába állásra, miközben a munkaerőpiacot fiatalabbá és sokszínűbbé teszi.

A Vasúti Biztonsági és Szabványügyi Tanács kutatásai azt mutatják, hogy a 18 éves fiatalok képesek biztonságosan vonatot vezetni. Az Egyesült Királyságban számos vonatüzemeltető vállalat támaszkodik a „pihenőnapos munkavégzésre”, amikor a vonatvezetők önként vállalnak extra műszakokat a menetrend szerinti szolgáltatások biztosítása érdekében. Azonban, ha nem áll rendelkezésre elegendő önkéntes, vagy ha a vezetők betegek, akkor a járatok zavarba kerülhetnek. Az Egyesült Királyság Közlekedési Minisztériuma (DfT) szerint a lemondott járatok 87%-a a vezetőhiány miatt következik be, és a vonatvezetők átlagos életkora 48 év, ami azt jelenti, hogy 2029-ig 30%-uk elérheti a nyugdíjkorhatárt.

A női vonatvezetők aránya csupán 9%, míg az etnikai kisebbségek aránya 12% alatt van. Elizabeth Kirby, 34 éves vonatvezető, aki Lincolnshire-ből érkezett, úgy véli, hogy a szabályváltozás „csodálatos lehetőséget jelent a fiatalok számára”. Szerinte a döntés bővíti a jelentkezők körét, és rengeteg lehetőséget kínál a vasúti iparban, amit a fiatalok kihasználhatnak. Az új intézkedések várhatóan támogatni fogják a fiatal és női vezetőket, ezzel pedig növelve a sokszínűséget.

A vonatvezetők bérén és munkakörülményein folytatott sztrájkok 2022 júliusától 2024 szeptemberéig széleskörű vasúti zűrzavart okoztak, míg végül egy megállapodás született a szakszervezeti tagokkal. A kormány és az Aslef szakszervezet nem erősítette meg, hogy mennyivel emelkedik a vonatvezetők átlagbére a béremelések után, de a Rail Delivery Group adatai alapján 2023-ban az átlagos éves bér 60,055 font volt. Az előrejelzések szerint 2024/25-re ez a szám körülbelül 69,000 fontra emelkedhet. A DfT tájékoztatása szerint a vonatvezetők átlagosan 30,000 font körüli kezdőbérre számíthatnak, amely fokozatosan növekszik a tapasztalatuk függvényében. A fővonalas vonatvezetővé válás folyamata általában egy-két évet vesz igénybe.

A DfT úgy véli, hogy a 18 évesek számára új munkahelyek és gyakornoki lehetőségek már decemberben elérhetővé válhatnak. Tavaly egy konzultációt indítottak a vezetői korhatár csökkentéséről, amely az iparág széleskörű támogatását élvezte. Alexander kijelentette, hogy a munkájukat kereső fiatalok elhelyezkedése kulcsszerepet játszik a gazdaság fellendítésében. Mick Whelan, az Aslef szakszervezet főtitkára hangsúlyozta, hogy az iparág jelenleg lemarad a fiatalok által kínált lehetőségekről, mivel sokan nem várnak 20 éves korukig, hogy munkát találjanak. A kormány bejelentése szerint a vonatvezetői korhatárt már csökkentették Franciaországban, Németországban, Hollandiában és Svájcban is, és a Transport for London 2007-ben már megnyitotta a metróvezetői gyakornoki programokat a 18 évesek számára.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cx2w2prj470o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük