
Kinek higgyünk az időjárás-előrejelzésben?
Észak-Queensland, Ausztrália februárja különösen csapadékos hónap volt, aminek következtében a helyiek sok éjszakát álmatlanul töltöttek, bizonytalanul várva a reggel érkező áradások és károk mértékét. Különösen Andrew Brown, a helyi kibervédelmi oktató, aki amatőr időjárás-előrejelzőként is tevékenykedik, érezte ezt a feszültséget. Brown az a személy, aki mögött a Wally’s Weather nevű Facebook-oldal áll, amely 107,000 követővel és havi 24 millió megtekintéssel büszkélkedhet, és az időjárásra összpontosít Queensland trópusi államában. A rekordszámú árvíz idején, amikor 400 embert kellett kitelepíteni otthonából, Brown éjjel-nappal posztolt, sőt, még az éjszaka közepén is felkelt, hogy frissítéseket osszon meg a követőivel, érezve a felelősséget a közönsége iránt. Amikor észrevette, hogy öt órányi megszakítás nélküli eső várható, korábban távozott a munkahelyéről, és nemcsak a Facebook-követőit figyelmeztette, hanem a főnökét, kollégáit, feleségét és felnőtt gyermekeit is.
„Amikor nagy időjárási esemény történik, próbálod megadni az embereknek a lehető legkorábbi értesítést” – mondta Brown, aki Townsville-ben él, egy olyan területen, amely híres az esős, forró és párás esős évszakáról január és március között. „Az emberek tudni akarják, mi történik, mert még ha áram nélkül is maradnak, valószínűleg van internetkapcsolatuk. Ezek a rendszerek hajlamosak éjszaka bekövetkezni, amikor nem látható, mi zajlik, így valóban úgy érzed, hogy te vagy a szemeik és füleik” – tette hozzá. Brown aktív és elkötelezett Facebook-közönsége jól mutatja, hogy egyre több ember fordul a közösségi médiához hírek és időjárási frissítések érdekében. Az Egyesült Államokban a Pew Research Centre adatai szerint a felnőttek 20%-a így szerzi be az információkat. Az emberek a Facebook-influencerekre ugyanolyan figyelmet fordítanak, mint a hagyományos újságírókra és a mainstream médiára, sőt, a Reuters Institute és az Oxfordi Egyetem kutatása szerint többet is figyelnek rájuk, mint a hagyományos platformokra, mint a YouTube, Instagram és TikTok.
Daniel Angus professzor, a Queensland University of Technology Digitális Média Kutatóközpontjának igazgatója a saját tapasztalatait is megosztotta a múlt hónapi heves esőzések és áradások kapcsán, amelyeket a Tropikus Alfred ciklon okozott. Ő inkább az Ausztrál Meteorológiai Hivatal hivatalos tanácsait követte, mert úgy véli, hogy ők nyújtják a legpontosabb előrejelzéseket és figyelmeztetéseket. Angus professzor elismeri, hogy az olyan időjárási influencerek, mint Brown, a Wally’s Weather, a mainstream médiával szembeni közbizalom csökkenésének és a helyi, kapcsolódó információk iránti igénynek köszönhetik népszerűségüket. „Az időjárási influencerek különösen vidéki és regionális területeken népszerűek, mert rendkívül lokalizált, valós idejű frissítéseket nyújtanak, amelyeket a mainstream média gyakran figyelmen kívül hagy” – mondta Angus professzor.
Ugyanakkor felhívta a figyelmet arra is, hogy az időjárási influencerek hajlamosak a pánikkeltésre. A Townsville-ből származó Higgins Storm Chasing nevű közösségi média előrejelző például kritikát kapott, amikor 2018-ban történelmi esőzéseket és áradásokat jósoltak, amelyek végül nem következtek be. Angus professzor hangsúlyozta, hogy az ilyen típusú előrejelzések gyakran hiperbolikusak és eltúlozottak, hiszen az influencerek nem tartoznak a mainstream médiához vagy a hivatalos kormányzati intézményekhez, így nem vonhatók felelősségre a téves előrejelzésekért.
Andrew Brown, aki önállóan tanulta meg az időjárás-előrejelzést, sok időt és energiát fektetett a meteorológiai berendezésekbe, és három évvel ezelőtt bevezette a fizetős előfizetéseket, hogy fedezze költségeit. Az AI fejlődése pedig lehetővé teszi számára, hogy még pontosabban elemezze az adatokat és kommunikáljon a követőivel. Az időjárási influencerek világában pénz is kereshető, hiszen Colorado-ból Andrew Markowitz, aki meteorológiai diplomával rendelkezik, szintén jelentős követőtáborral bír a TikTokon. Ő elmondta, hogy az élő közvetítésekből, szponzorációkból és márkamegállapodásokból havonta több ezer dollárt kereshet, bár ez nem elég ahhoz, hogy felhagyjon főállású munkájával.
Brown szeretné, ha egyszer visszavonulna a tanítástól, hogy több időt szentelhessen a Wally’s Weather-nek és unokáival tölthessen időt, de tudja, hogy ez még egy darabig várat magára. Azt is hangsúlyozta, hogy nem szeretné, ha az oldal arca lenne, mivel eddig sikerült elkerülnie, hogy a nyilvánosság előtt megjelenjen. „Nem szeretem felfedni magam, mert így szabadon sétálhatok az utcán anélkül, hogy zaklatnának” – mondta Brown, aki örömmel tapasztalja, hogy az emberek beszélnek az oldaláról, anélkül hogy tudnák, hogy éppen ott áll mellettük.

