Gazdaság,  Hírek

Több termék lesz elérhető a boltok polcain a hétvégén

A Co-op ügyfelei a hétvégén tapasztalhatják, hogy az üzletek polcain a termékek készletei fokozatosan visszatérnek a normális szintre, miután a vállalat bejelentette, hogy újraindítja online rendelési rendszerét a beszállítók számára, amelyet egy kiber támadás következtében le kellett állítania. A támadás következtében nemcsak fizetési problémák léptek fel, hanem széleskörű termékhianyok alakultak ki az üzletekben, emellett ügyfél- és alkalmazotti adatok is veszélybe kerültek. A bűnözők, akik a DragonForce nevű kiberbűnözői szolgáltatást használták, azt állítják, hogy felelősek egy hasonló támadásért a Marks and Spencer (M&S) ellen, valamint egy korábbi kísérletért a Harrods ellen.

A Co-op közleménye szerint ” fokozatosan, biztonságos és kontrollált módon” kívánják visszaállítani rendszereiket. A hónap elején a kiberbűnözők behatoltak a Co-op informatikai hálózataiba, látszólag pénz kicsikarására törekedve. A vállalat igyekezett minimalizálni a támadás hatásait azzal, hogy leállította néhány informatikai rendszerét, beleértve a beszállítói lánc és a logisztikai műveletek egyes részeit is, ami hatalmas zűrzavart okozott a szállításokban. Vásárlók képeket osztottak meg az üres polcokról és hűtőkről, ami különösen problémás volt a vidéki közösségekben, ahol a Co-op lehet az egyetlen nagyobb élelmiszerbolt. A vállalat ígérete szerint a következő napokban javulás várható mind az üzletekben, mind online, miközben a beszállítókkal együtt dolgoznak a készletek feltöltésén. A cég tájékoztatása szerint az összes kifizetési rendszer, beleértve a kontaktus nélküli fizetéseket is, már működik.

A Co-op a közleményében megköszönte „munkatársainak, tagjainak, partnereinek és beszállítóinak a támogatást”. Bár a kiskereskedő most arra számít, hogy visszatérhet a megszokott üzletmenethez, a szakértők figyelmeztetnek, hogy a kibertámadás hatásai még hosszú ideig érezhetőek lesznek. „Egy ilyen támadás hírnévre gyakorolt hatása tartósan megmaradhat” – nyilatkozta Oli Buckley, a Loughborough Egyetem kiberbiztonsági szakértője a BBC News-nak. „A helyreállítási munkájuk segít valamelyest enyhíteni a helyzetet, de a bizalom újjáépítése már nehezebb feladat” – tette hozzá. A helyreállítás költségei és a biztonsági rendszerek korszerűsítése is „hosszú távú hullámszerű hatást” gyakorolhat a vállalat pénzügyeire. A vásárlók valószínűleg „óvatosabbak lesznek a személyes és pénzügyi információk megosztásában” – figyelmeztetett Harjinder Lallie, a Warwick Egyetem kiberbiztonsági oktatója.

A hackelés figyelmeztetés a kiskereskedelmi ipar számára, hogy a bonyolultabb informatikai rendszerek és a fejlettebb támadások azt jelentik, hogy a „proaktív befektetés a rugalmasságba már nem opció, hanem létfontosságú” – mondta. A Co-op a héten üzenetet küldött beszállítóinak, amelyben kérte a türelmüket, miközben rendszereit újraindítja. Figyelmeztette őket, hogy valószínűleg növekedni fog a rendelések mennyiségében a „volatilitás”. A kiberbűnözők azt állítják, hogy 20 millió ember magánadataihoz fértek hozzá, akik részt vettek a Co-op tagsági programjában, de a vállalat nem erősítette meg ezt a számot. Az M&S kedden elismerte, hogy néhány ügyféladatot elloptak a rendszereik feltörése során. Az ügyfelek még mindig nem tudnak online rendeléseket leadni az M&S-nél, csaknem három héttel azután, hogy a kiskereskedőt kénytelen volt felfüggeszteni azokat. A Co-op tehát komoly kihívásokkal néz szembe, és a jövőbeli vásárlói bizalom helyreállítása érdekében sok munkát kell még végeznie.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/ckg4zrpk5p7o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük