Gazdaság,  Hírek

A milliárdos érdeklődése a Royal Mail iránt: mi áll a háttérben?

Április végén a 500 éves brit posta, a Royal Mail irányítása egy cseh milliárdos, Daniel Kretinsky kezébe kerül, aki a cseh Sparta Praha labdarúgóklub társtulajdonosa és jelentős befektető a brit kiskereskedelemben. Az a kérdés, hogy miért szeretne egy ilyen gyengélkedő intézményt megvásárolni, sokak számára rejtélyes. Kretinsky, aki nemcsak magas termetével, hanem kifinomult megjelenésével és udvarias viselkedésével is magára vonja a figyelmet, nemrégiben egy reggeli rendelésnél épp a Claridge’s luxushotelben volt, ahol a saját kínai zöld tea csomagját hozta el, miközben a személyzet próbálta megfelelni a különleges kérésének, miszerint ollót és egy üres teáskannát adjanak neki.

A Royal Mail, amelyet VIII. Henrik alapított több mint 500 évvel ezelőtt, ma már nemcsak a brit élet szerves részét képezi, hanem sok ember számára kedves emlékeket is idéz, hiszen a postás, aki a leveleket és csomagokat hozza, a mindennapok része. Azonban az utóbbi években a Royal Mail népszerűsége és piaci részesedése csökkent. A cég folyamatosan veszteségeket szenvedett el, és komoly bírságokat kapott a kézbesítési határidők megszegéséért, miközben sorozatos sztrájkokkal is megromlott a munkavállalók és a vezetőség közötti viszony. 2004-ben 20 milliárd levél került postázásra, míg tavaly ez a szám már csak hétmilliárd volt. A Royal Mail a legutóbbi időszakban 10,5 millió font bírságot kapott, mivel nem teljesítette a levélkézbesítési célokat.

A cég 2012-ben vált el a Post Office-tól, majd 2013-ban privatizálták 3,3 milliárd font értékben. Az első kereskedési napon a részvények 38%-ot emelkedtek, ami sok kritikát vonzott, hiszen sokan úgy vélték, hogy a cég olcsón került eladásra. A cég értéke a Covid-járvány idején, 2021 májusában meghaladta a 6 milliárd fontot, de Kretinsky tavalyi ajánlata idején már csak kicsivel több mint 2 milliárd font volt. Végül 3,6 milliárd fontért vásárolta meg a céget, ami 63%-kal volt magasabb az ajánlata bejelentése előtt, de alig több, mint a privatizációs ára.

Kretinsky a Royal Mail megvásárlásával egy nagyobb logisztikai konglomerátum létrehozására törekszik, amelyben a Royal Mail az alapkövet képviselné. Az iparági elemzők, mint például Alex Paterson, arra figyelmeztetnek, hogy a Royal Mail nehezen tudja növelni a bevételeit, mivel a levélküldemények piaca folyamatosan zsugorodik, miközben a versenytársak, mint a DPD, DHL és Amazon, egyre nagyobb részesedéshez jutnak a csomagküldés terén.

A Royal Mail működését sújtja, hogy a cégnek kötelező jogi és szabályozási kötelezettségeket kell teljesítenie, amelyek megnehezítik a versenytársakkal való egyenlő versenyt. A cégnek a „univerzális szolgáltatási kötelezettség” keretein belül hat napon keresztül kell leveleket, öt napon keresztül pedig csomagokat kézbesítenie az Egyesült Királyság minden címére. Kretinsky azonban hangsúlyozta, hogy tervei szerint a Royal Mail megújulhat, és a GLS, az IDS európai csomagszolgáltatója tapasztalatait átültetné a brit piacra.

A Royal Mail előtt álló kihívások ellenére Kretinsky optimista. A cseh milliárdos úgy véli, hogy a jövő növekedése az „out-of-home” (OOH) kézbesítésben rejlik, ahol a csomagautomaták egyre népszerűbbek Európában. A Royal Mail már elkezdte a saját csomagautomatáinak telepítését különböző helyszíneken, hogy a vásárlók ne kelljen otthon várakozniuk a csomagokra. Kretinsky célja, hogy a Royal Mail a jövőben sikeresebben működjön, és a közeljövőben eltérő, de költséghatékonyabb működési modellek bevezetésével tudja megújítani a céget.

A cég vezetősége és a szakszervezetek közötti tárgyalások során Kretinsky ígéreteket tett, többek között a nyugdíjak védelméről és a munkahelyek megőrzéséről, amelyeket a szakszervezetek is üdvözöltek. A Royal Mail jövője tehát nemcsak a cseh milliárdos kezében, hanem a brit posta tradicionális értékeinek és a modern piaci kihívásoknak a megfelelő egyensúlyozásán is múlik. Kretinsky elkötelezett amellett, hogy a Royal Mail megőrzi hagyományos értékeit, ugyanakkor alkalmazkodik a modern piaci igényekhez, így a közeljövőben akár új lehetőségek is nyílhatnak a cég előtt.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cn4mm3kx0v2o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük